Criminelen op de weg
20 april 2008
De plannen voor het verkeer in deze stad zijn afgelopen week gepresenteerd. Men wil de deelname van fietsers aan het verkeer verhogen, meer ruimte voor het openbaar vervoer en uiteraard minder auto’s op de weg. Mooie plannen en ook erg ambitieus (vinden de plannenmakers zelf ook). De realisatie van dit alles gebeurt door aanpassing van de infrastructuur en het inrichten van meer gratis en bewaakte fietsenstallingen. De voetganger komt echter amper aan bod. De vraag is of al die maatregelen werken. Er wordt namelijk ook grotendeels voorbij gegaan aan de mentaliteit van de verkeersdeelnemers. En daar is veel mis mee.Afgelopen week was ik bij de wijktafel West. Hier werd onder andere gesproken over (verkeers)veiligheid. Bewoners kwamen met een aantal klachten. Wethouder Eigeman was kordaat door toe te zeggen dat een aantal zaken snel zouden worden aangepakt. Bij andere klachten moest hij de boot af afhouden. De reden is dat aanpassingen in de vorm van 30 kilometer zones op basis van technische berekeningen zouden moeten voldoen, maar in de praktijk blijken de ervaringen heel anders. Vooral fietsers en voetgangers blijken vogelvrij te zijn. Mijn verbazing was er vooral over een verzoek van bewoners om op bepaalde plekken voetgangers oversteekplaatsen (zebrapaden) te realiseren. Eigeman was duidelijk: "dat gaat niet gebeuren, het is maken van een schijnveiligheid".
Nu hoor je mij niet zeggen dat voetgangers voorbeeldige verkeersgebruikers zijn, maar die oversteekplaatsen zouden vooral kinderen kunnen helpen. Eigeman zou dat misschien wel willen, maar verwacht dat automobilisten een zebrapad niet zullen respecteren. Dat is nu inderdaad vaak het geval, maar ik vraag me dan af waarom er dan niet meer op wordt gehandhaafd. Een blik op de lijst met verkeersboetes leert me dat hierop een boete staat van € 150,-. Een oplossing zouden klaar-overs kunnen zijn, maar ouders zouden hier niet echt te motiveren zijn. Ook wordt er vaak te hard gereden op 30 kilometer wegen. Een overtreding met 10 km/uur levert een boete op van € 46,-. Ik snap ook wel dat handhaving op een 30 km/uur weg erg lastig is, maar als het gebeurt, dan blijken inderdaad veel automobilisten door de mand te vallen.
De plannen zijn dan ook aardig, maar begint eigenlijk bij de gebruikers van het verkeer. Een weg op zich is niet gevaarlijk, maar wel de manier waarop mensen er gebruik van maken. Zolang de zwakkeren op de weg niet beschermd worden conform de wet, zullen de criminelen op de weg winnen. Een slechte zaak.