Het licht gezien
26 oktober 2008
Het was op sommige plaatsen donker afgelopen nacht. Een bewuste actie om 1 maal per jaar te laten zien hoeveel licht we eigenlijk produceren gedurende de nacht. De vraag is waarom we dat maar 1 maal per jaar doen. Als ik met het vliegtuig naar het buitenland vlieg, valt het me in veel landen op dat er maar weinig licht is in de nacht. Hooguit wat hoofdwegen, maar daar blijft het dan ook bij. Als ik dan in Nederland terugkom valt het me meteen op wat voor zee van licht we de duisternis in sturen. Licht waar je als passagier van een vliegtuig misschien wat aan hebt, maar op de grond dus gewoon verspilde energie is. Vanochtend las ik in de krant dat gemeente bepaalde lantaarnpalen aan het aanpassen is zodat ze niet meer naar boven schijnen en ook nog worden voorzien van energie zuinige lampen. Een stapje in de goede richting.Je kunt je afvragen waarom we zoveel licht nodig hebben in de nacht. Het antwoord is simpel: veiligheid. Blijkbaar roept de duisternis bij veel mensen angst op. Soms zal dat terecht zijn, maar meestal niet. Dus de vraag is of er zoveel licht nodig is als nu. Via via hoorde ik dat het OBB (buurtplatform Boschveld) zich druk maakt over het feit dat de verlichting in de spoortunnel niet optimaal werkt en dat het herstel ook maar slecht gebeurt. Die drukte is waarschijnlijk door het stukje veiligheid, maar zeker niet uit energiebesparing. Ik ben eens in die tunnel gaan kijken en vond het eigenlijk wel meevallen. Als men zich al ergens druk over zou moeten maken is het de kwaliteit van de bestrating.
Een ander iets wat me op viel bij de gemeente berichten is de trots waarmee een verkeerslicht wordt gepresenteerd waarbij 3 seconden voordat het licht op groen springt, er in het oranje licht een teller begint te lopen. Als argument gebruikt men onder andere dat de automobilist zo beter kan anticiperen en niet, zo als nu, te laat reageert als het licht op groen springt. Ze geven zelf al aan dat in andere landen het oranje licht gaat branden voordat het licht op groen springt. Een systeem dat al heel lang bestaat. In Thailand kwam ik de teller ook tegen, niet alleen voor de laatste 3 seconden, maar de teller telde gewoon de gehele periode af. Ook een probleem is de plaatsing van verkeerslichten. Vaak is die boven de weg. Dat is niet fijn als je vooraan staat, want dan moet helemaal voorover gebogen door de voorruit kijken of het licht groen wordt. In het sommige landen heeft men ook verkeerslichten geplaatst aan de overkant van kruising zodat degene die vooraan in de rij staat makkelijk kan zien wanneer het licht op groen springt. Bijkomend voordeel is dat ook verkeersdeelnemers van de kruisende weg die lichten kunnen zien. Nadeel kan wel zijn dat automobilisten nu juist extra snel gaan reageren en daar is men dan niet aan gewend. Want de Nederlandse automobilist reageert namelijk heel langzaam.
Schijnbaar is ’s-Hertogenbosch de eerste gemeente in Nederland die met zo iets als een afteller gaat experimenteren. Verbazingwekkend, want veel landen hebben al een vergelijkbaar systeem. Gelukkig heeft men nu hier het licht ook gezien, ondanks de duisternis.